Strategisch management

Auteurs: D.J. Eppink, P. Boszink, A. Cozijnsen en E. Jager
Omvang: 350 pagina’s
Publicatiedatum: februari 2014
ISBN: 9789491743108
Prijs: € 59,95

Strategisch management

Spreiding, positionering en samenwerking

Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. Eppink beschrijft op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie moet de manager vragen beantwoorden over de drie dimensies van strategie: spreiding, positionering en samenwerking. Vervolgens besteedt Eppink aandacht aan de implementatie van de strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van dit boek een bijdrage van prof. A. Cozijnsen over verandermanagement. Dankzij de jarenlange werkervaring van Eppink zijn allerlei herkenbare praktijkvoorbeelden van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug te slaan tussen de eigen praktijk en de gegeven theorie, wat uiteindelijk leidt tot het verbeteren van de eigen organisatie.

Als specialist op het vakgebied en als hoogleraar Management en Organisatie met jarenlange werkervaring heeft Eppink al zijn kennis verzameld en gebundeld in dit boek. Dit maakt het boek tot een klassieker die iedere bedrijfskundige op een prominente plek in zijn kast zal willen hebben staan. Ook voor docenten is dit boek een goede leidraad. Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen onderdelen uit de Body of Knowledge van de Strategic Management Society worden er acht expliciet in dit boek behandeld.

Inhoudsopgave

Deel I Strategie formuleren:
1. Inleiding op strategie
2. Strategieformuleringsmodel 46

Deel II Spreiding, positionering en samenwerking:
3. Productspreiding 98
4. Geografische spreiding 142
5. Verticale integratie 180
6. Bereiken van concurrentievoordeel 210
7. Laagstekostenstrategie 244
8. Differentiatie 274
9. Samenwerking 304
10. Fusies en overnames 330
11. Joint ventures en strategische allianties 360

Deel III Strategie implementeren:
12. Implementatie van strategie 394
13. Strategie en verandermanagement 450

© Huis voor Klantmanagement | Algemene voorwaarden - Disclaimer