Publicatiedatum: februari 2005
Bron: Finance & Control
Auteurs: drs. Etienne Jager MC en prof. dr. John Koster RM
Leestijd: 10 minuten

De Value Based Scorecard (deel 1)

Integratie van BSC en VBM

Over performance management en value based management is uitvoerig geschreven. Toch leiden deze besturingsconcepten niet automatisch tot betere beslissingen, waardecreërende activiteiten en hogere prestaties. Het management moet namelijk weten hoe prestatie-indicatoren zich verhouden tot waardestuwers. De value based scorecard (VBS) maakt dit mogelijk en integreert elementen van beide besturingsconcepten. Dit artikel beschrijft een stappenplan voor de invoering van dit waardegeoriënteerd, prestatiemeet- en stuurinstrument.

Aandeelhouders, maar ook andere belangengroepen, volgen managers tegenwoordig kritisch. Zij moeten het waardecreatieproces van de organisatie helder voor ogen hebben om de prestaties van de organisatie continu te kunnen verbeteren. We constateren dat managers behoefte hebben aan een meeromvattend prestatiemeet- en stuurinstrument waarmee zij
zowel hun eigen medewerkers als toezichthouders tevreden kunnen stellen en aan de organisatie kunnen blijven verbinden. Bestaande concepten als de balanced scorecard (BSC) en
value based management (VBM) omvatten afzonderlijk specifieke elementen die hieraan voldoen, maar integreren deze niet.We bespreken in dit artikel beide concepten waarna we de VBS introduceren en verder uitwerken als integraal besturingsmodel dat wél voorziet in de behoeften van het management.

Lees meer...

© Huis voor Klantmanagement | Algemene voorwaarden - Disclaimer