Publicatiedatum: 17 februari 2016
Leestijd: 7 minuten

Echte verbinding tussen medewerkers en klanten

Klanten zijn geen cijfers!

Als alles keurig in orde is, op tijd geleverd en er persoonlijke aandacht is geweest, ervaren klanten dat als bijzonder. Echte onderscheidende, authentieke en ‘merk’-waardige belevingen die klanten een WOW-gevoel geven, zijn schaars. Ze zijn helaas een uitzondering. Toch is dit eenvoudig te realiseren door te zorgen dat er tijd en ruimte is bij medewerkers om aandacht te geven aan klanten. Deze verborgen potentie om klantenthousiasme te creëren, is wellicht het meest waardevolle ingrediënt van deze tijd geworden waar iedere organisatie over zou willen beschikken.

Voor veel organisaties vormt het Echt Waarmaken de grootste uitdaging. Zeg je dat je meer doet, doe het dan ook. Wees er duidelijk over en zorg dat je ergens voor staat. Het verhaal moet echt zijn. Natuurlijk mag je wel eens een fout maken. Áls je deze maar herstelt. Het draait dus om het vermogen om te voelen waar de klant op zit te wachten en aan de slag te gaan met wat er beter kan. Deze sensitiviteit en slagvaardigheid vraagt je medewerkers verbinding met je klanten te maken. Luisteren en in contact zijn. Digitaal waar kan; persoonlijk waar gewenst en noodzakelijk. Daar ligt de sleutel tot betere prestaties en het vergroten van werkplezier binnen uw organisatie. Klantenthousiasme en medewerkerbetrokkenheid zijn dus nauw met elkaar verbonden.

Een extra boost kun je geven door daar een positieve managementfilosofie aan toe te voegen. Dit verhoogt de betrokkenheid en de intrinsieke motivatie van medewerkers, wat zal leiden tot verhoogd werkplezier. Met als resultaat producten en diensten van goede kwaliteit waar klanten enthousiast van worden. Door een combinatie van positivisme en enthousiasme in te zetten, zie je dat jij je klanten het gevoel geeft echt gehoord te worden. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en het resultaat is duurzaam. Beiden blijven loyaal aan de organisatie en treden zelfs op als ambassadeur.

De rode draad is wat mij betreft echte verbinding maken door te sturen op betrokkenheid en de wil om te leren van klanten én met elkaar. Door oor en oog te hebben voor de mens achter de klantvraag. Eén van mijn trouwe klanten is Janssen & Janssen, een gerenommeerde Incasso & Gerechtsdeurwaarder. Dit bedrijf heeft deze uitgangspunten al enkele jaren stevig verankerd in haar koers en mooie resultaten zijn de laatste tijd eerder logisch dan gebaseerd op toeval. Hoe zij echte verbinding creëren, dat is niet één activiteit maar heeft te maken met langdurig vasthouden aan een koers. Een resultaat daarvan is hun klantjaarverslag 2015: voor én door klanten. Klanten zijn namelijk geen cijfers, maar personen waar ze echt mee in verbinding staan. Lees het klantjaarverslag van Janssen & Janssen eens door… en laat me uiteraard horen wat je ervan vindt!


Klantjaarverslag 2015:
Nog één keer terug: voor en door klanten

Drs. Etienne Jager MC MBA RM, lid van het eerste uur van H3ROES, weet alles van het maken van enthousiaste klanten en hoe je samen klantgericht kunt ondernemen. Neem gerust contact op met hem voor een gesprek (etienne@H3ROES.nl of 06 14 91 05 84).

© Huis voor Klantmanagement | Algemene voorwaarden - Disclaimer